tirsdag, mai 01, 2007

Årsboken: 1 mai

Tja.... vet ikke om jeg synes denne siden passer til 1 mai eller ikke. Hurtiscrap er det ihvertfall. Har ikke skrevet teksten enda... må fundere litt på hva jeg skal skrive.

Første mai har for meg bare vært en fridag, har aldri balt meg så mye opp med denne dagen bortsett fra at vi har fri til å gjøre noe hyggelig sammen med venner/familie. Denne 1mai ble preget av sjukt barn. Minstejenta er fortsatt syk, men er på bedring. Lydia fikk dra til by'n med morfar (han skulle teste den nye GPS'en til bilen og måtte ut en tur.) Hun kom hjem med Bambi-heliumballong og hadde hatt en fin tur. Amalie som omtrent aldri har opplevd en "flyballong" så strengt på bambien og sa "IKKE FLY". Hun ble så sint på den for at den lå i taket *fnis*

Ja.... så hvorfor feirer vi 1 mai?
1 mai er en international aksonsdag for å sette fokus på arbeidstakerenes situasjon.
Den internasjonale arbeiderkongressen kom sammen i Paris i 1889 for å stifte "Den annen Internasjonale". Etter forslag fra de fagorganiserte i USA ble 1. mai vedtatt som demonstrasjonsdag. Fra Norge deltok Carl Jeppesen, som sørget for at denne dagen ble valgt også i Norge. Den har siden da blitt markert hvert år med unntak av krigsårene. Fra 1947 har denne dagen vært offentlig høytidsdag.
Mange går i førstemai-tog og ytrer politiske markeringer på denne dagen.

min uferdige layout er om min arbeidsgruppe og min fagforening.
Håper dere har hatt en fin dag :)

3 kommentarer:

Lene S sa...

Herlig bidrag til årsboken din Marie! Det er så flott at du tar med faktaopplysninger til oss som leser her, og det var artig å lese om Lydias første flyballong LOL

Jill sa...

1.mai ble feiret med sykkeltur til Tippetue, trodde de var åpen og gledet oss til å kjøpe is...men der var det stengt!
Elllers er 1.mai en tradisjonelljobbedag hvor man før litt ekstra røde penger :-)
Kjempesøt sykepleier!!!

Ania sa...

Heyhey kul LO - så fiin du er da :D Dette blir litt av en flott årbok!