torsdag, april 08, 2010

6 kjøkkenklutoppskrifter

6 kjøkkenklutoppskrifter; Jeg har fått noen spørsmål om hvordan jeg lager kjøkkenklutene mine, så nå har jeg laget 6 forskjellige kluter slik at jeg kan vise og forklare litt.
Garn;
Kjøkkenkluter strikkes med bomullsgarn. Maskeantall og pinnenummer må man regne seg frem til ut fra garnets tykkelse. Dette står på magebåndet til garnet. Hvis kluten skal bli 20cm bred, som jeg synes er en passe størrelse, ser jeg på garnets anbefalte pinnenummer og ganger maskeantallet med to (det står oppgitt maskeantall pr. 10 cm) Hvis jeg ikke har magebåndet legger jeg opp så det ser passe bredt ut og passer på at maskeantall enten er oddetall, partall eller delelig på tre alt etter hvilket mønster jeg vil strikke.
Ulike mønstre;
Jeg begynner med den enkleste. legg opp passe med masker og strikk rettmasker frem og rettmasker tilbake, da blir kluten rillete. Grykluten;
Denne kluten er også rillete, men denne strikkes fra et hjørne til et annet med hullmønster. Start med 3 masker. I begynnelsen på hver pinne strikker du to masker så et kast og så rettstrikk ut pinnen. Nå du synes kluten ser passe bred ut så begynner du å felle. Strikk en rettmaske, strikk to sammen, kast og så to sammen, deretter rettmasker pinnen ut. Fortsett slik til det ikke er flere masker igjen. Denne kluten er strikket rillete slik at det blir tre vrange rader oppåhverandre, så tre rette sett rett forfra. Denne har jeg funnet inspirasjon til på et strikkeforum; Ravelry. Maskeantall må være partall. Denne kluten er strikket med dobbelt perlestrikk. To rett og to vrang over hverandre slik at de danner ruter.
Anne-Britt-kluten;
Maskeantall må være oddetall. Strikk rett ene veien og annenhver rett og vrang andre veien. Denne får en fremside og en bakside. Banglamarie-kluten
Maskeantall må være delelig på tre. Strikk to rett og en vrang pinnen ut begge veier.
Håper noen lar seg inspirere til å strikke kjøkkenkluter :o)
Bare spør om det skulle være noe uklart.
edit; svar på spørsmål:
Randi: "strikker du med enkelt eller dobbelt garn":
-jeg har til nå bare strikket med enkelt garn, synes de blir mykere da. (har ikke kjent hvordan de kjennes ut med dobbelt garn, så det er bare min tro at det er mykere)
Moan; "Hvor mye garn, sånn cirka?"
-Jeg vet ikke helt hva du lurer på med det spørsmålet, men hvis det er hvor mye garn som går med til hver klut så varierer det etter hvilket garn du strikker med. Det finnes mye forskjellig bommulsgarn å få fatt i.
Med PT Petunia får jeg en klut pr nøste, med Mandarin fra Sandnesgarn får jeg to kluter på et nøste + litt restegarn
-det avhenger av garntykkelse, pinnenummer og størrelse på kluten hvor mye garn som går med til hver klut. .

47 kommentarer:

Beate sa...

Herlig! Takk for flotte oppskrifter :)

Veronica sa...

Utrolig kjekt! Så snill du er som deler oppskrift!:)

Randi sa...

Så flotte kluter, og lekkre farger. Takk for at du deler oppskriften.

Det er så fint med merkelapper på. Tror jeg må bestille meg det jeg også.

Strikker du med enkelt eller dobbelt garn?

Randi

G-Anette sa...

Så utrolig snilt av deg! Og ja, nå ble jeg inspirert :) Har faktisk aldri strikket klut, men garn har jeg så nå skal det strikkes. Likte din design best, så den blir det på meg :)

G-Anette

micano sa...

Takk for oppskrifter og masse inspirasjon! :-)

Maren sa...

Jeg strikker AB-kluten med partall jeg. ;)

Pernilla sa...

Takk for oppskriftene!
Jeg er snart ferdig med min første klut og da givetvis den enkleste varianten. Jeg har mye garn og ta av så her skal det strikkes.

Ha en fortsatt fin kveld.

Pernilla

Moan sa...

Tusen takk for at du deler!
Hvor mye garn, sånn cirka?

Mammadragen sa...

Disse digget jeg!!! Skal legge opp til ny klut på "momangen". Men, jeg lurte på en liten ting - syr du på navnebånd for hand eller maskin?

Beatemor sa...

Nydelige kluter du har laget Marie. Har fulgt bloggen din lenge og leser hvert innlegg du legger ut. Synes du lager så mye fint! Ha en fin dag!

Anne-Britt sa...

Så kjekt at du har lagt ut oppskrifter på klutene dine :) Tror jeg skal prøve meg på Grykluten neste gang. Håper du får en fin og kreativ dag. Det siste vet jeg at du får ;)

Marte sa...

Dette var helmaks. Jeg har vært oppgitt en stund over bomullsrestegarnbeholdningen som, til tross for mange mobilsokker, ikke vil krympe. Nå skal den nok krympe. Jeg har kasta alle magebånd, men det er mandarin Petit nesten alt jeg har, så jeg finner vel ut av det... Her skal det strikkes kluter!

Siri @ Strikk og tøys sa...

Nydelig! Takk for at du deler så mange flotte oppskrifter! Ønsker deg en glitrende helg :-)

Anonym sa...

Jaaa!!! Jeg bruker også å strikke kluter, massevis, er så gøy - ikke minst supert å ha noe å holde på med når en ser på tv f.eks. Bruker å strikke den der nest siste oppskrifta di ;)
Men nå strikker jeg teppelapper til Nepal da :)

Men jeg skulle si at jeg digger de lappene og nå har jeg funnet ut hvor de kommer fra også ;)

Ha en super snart søndag.

-StineElisabeth- sa...

Tusen takk for den fine oversikten! Jeg er godt igang med Banglamarie-kluten :) Skal prøve meg på de andre også etterhvert.
Navnelappene bare digger jeg, gjør seg så bra på klutene! Takk for inspirasjonen:)

Siv Anne sa...

Takk for utfyllende beskrivelser :)
Ha en fin dag <3

Ellen* sa...

Kjekt og inspirerende å se så mange forskjellige versjoner!:o)
En liten kommentar bare: der det står dobbel patentstrikk skal det være dobbel perlestrikk, tror jeg:o)

brito sa...

Hei!
Du så mange flotte kluter du har!
Fant deg på nettet da jeg søkte etter slike;)
Har lagt meg til som følger av bloggen din, og linket til mønstert ditt fra gruppen min ¨kluter¨ på Trådsnella, norge 123:)
Du får gjerne litt besøk framover;D
brito

Ellinor Myhre sa...

Takk for at du deler oppskrifter :) Flotte kluter du lager, nå skal jeg strikke et par jeg å :)

Synnøve sa...

Superflotte kluter! Tusen takk for at du deler og inspirerer!
Ha en herlig helg!

wimsyś scrapperier sa...

Kjempe koselige kluter♥♥♥ tusen takk for at du gir oss oppskrifter, nå har jeg noe jeg kan gjøre utover høsten og i vinter:)

Ha en fortsatt fin onsdag:)

Anonym sa...

Hei :) Kjempeflotte oppvaskkluter =))) Jeg har strikket flere allerede. Jeg bare undrer, hvor får jeg bestilt slike flotte merkelapper? Slik må jeg bare bestille meg :)

Mia sa...

Heisann :)

Kom over bloggen din. Nydelige disse vaskeklutene dine. Nå ble jeg inspirert til å strikke.:)
Koselig og kreativ blogg!!

Hilsen Mia

S sa...

Hei! For en flott blogg og for noen fine kluter:) Deg må jeg følge. Nå skal det strikkes (kluter). Klem fra Sigrid :)

Esther Christina sa...

Takk for flotte oppskrifter! Er nå godt igang med Banglamaria-kluten. Har aldri strikket i bomull før, men synes det gikk over all forventning. Og kluten virker så god og myk!<3 (nesten synd den skal gis bort, hehe)

Lurte litt som ei av de andre her; syr du på merkelappen for hånd eller med maskin?

Hanne sa...

Takk for fine oppskrifter!

Unknown sa...

Lekre kluter og perfekte strikke-prsjekt til sommeren! Takk for at du delte!

Sivic sa...

Kjempefine kluter!!
Tror jeg må prøve å strikke noen av disse jeg også : )
Takk for at du deler.

swimzy sa...

utrolig flott oversikt over klutene, jeg er ganske nybegynner innen strikking, så dette har jeg lyst til å prøve ut :) hvilken garn bruker du? hva heter garntypene? Ser det står bomulsgarn, men vet ikke hva bomullsgarn heter :)

Mvh Siv anita, swimzy

Unknown sa...

Hei.
Måtte prøve desse klutene dine, og det var utrulig lett og morro, og har laga ein del allerede.

Eg har lagt ut klutene eg har laga på ravelry.com, og sidan ikkje det mønsteret eg har brukt var der fra før, så la eg det ut der, med link til bloggen din, sidan det var her eg fant det først.
Håper det er greit, hvis ikkje så skal eg fjerne linken umiddelbart. Ville ikkje ta æren for mønsteret sjølv, når det var her eg fant det!

Ha ein fortsatt fin sommer!

mvh
Jorunn

Anonym sa...

Hei!

Tusen takk for at du deler! Jeg er helt fersk på strikking! Tenkte prøve å lage en klut, av typen banglamarie, men min blir så løs og hullete. Bruker Gjesdal bomullsport, mercerisert, 3 1/2 - 4, 23m =10, fra Spar Kjøp. Jeg brukker pinne nr 4. Hva gjør jeg feil? Garntype? Pinnestr? Strikkingen? Hadde satt veldig pris på en tilbakemelding så ikke strikkekarrieren min stagnerer. ;)

Mvh

Tine :)

Anonym sa...

Hei.
Jeg kom over siden din og ble imponert over de fine klutene du strikker. Det var mange fine kluter og mønster du har lagt. Man blir i godt humør av dem.
Hvor tykk pinne bruker du til dem?

mvh
Wenche

Ingvild sa...

Så fine kluter du strikker! Takk for at du deler oppskriftene. Jeg har endelig fått kjøpt meg bomullsgarn, så jeg er nesten ferdig med klut nr. to:) Fin blogg du har også! Legger meg til som følger hos deg:).

Mariann sa...

Hei.

Takk for at du deler oppskriftene. Skal jammen lage sånne og gi bort I presang.Trenger noen Nye kluter selv også.

ASK sa...

Takk for deling av mange flotte kluteoppskrifter. Det var akkurat sånne jeg er på jakt etter :-)
Jeg er godt i gang med min første BanglaMarie-klut, likte den aller best!

sisla sa...

Tusen takk for deling av mønster. Nå er jeg i gang med å strikke kluter.
Ha en fortsatt fin 2.pinsedag ;-)

Line Therese Nilsen sa...

Tusen takk for nydelige kluteoppskrifter og masse inspirasjon ��

Silje sa...

Hei. Jeg vet ikke om du ser dette. Har du lyst til å forklare litt nærmere hvordan du lagde den kluten med dobbel perlestrikk?? Jeg får det bare ikke til. Ser ut som du har forskjøvet noe på et vis???

banglamarie sa...

To rett og to vrang ene veien. På vei tilbake strikker du motsatt. Dvs at du på retten får to like rader over hverandre. Så bytter du rekkefølge og begynner med to vrang, to rett osv. Tilbake stikker du slik at det blir to like rader på retten. Det skal bli 2*2-ruter med rett og vrang. Ga det mening?

banglamarie sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
banglamarie sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
luckys sa...

gta 5 apk
Takk for at du deler oppskriftene. Skal jammen lage sånne og gi bort I presang.Trenger noen Nye kluter selv også.

Lillemy77 sa...

Rakk for fine oppskrifter. Hvilke strikkepinner bruker du?

PHARM sa...

parrots for sale uk
cockatoo for sale
african grey parrots for sale

jpence sa...

Buy Snowmobile
Buy Snowmobile
Buy Snowmobile
Buy Snowmobile
Buy Snowmobile
Buy Snowmobile
Buy Snowmobile
Buy Snowmobile
Buy Snowmobile
Buy Snowmobile

grease trap cleaning uae sa...

i am a trap cleaner also i am fan of this kind of blogs and articles thanks for the post

Anonym sa...

Parrots For Sale. We are experienced aviculturists with a large parrot collection. Breeders of Quality Companion and Aviary Parrots. We have the following Tame Parrots for sale, African grey parrots for sale, Quaker parrots for sale, talking parrots for sale near me, macaws for sale, cockatoo for sale, amazon parrots for sale, Blue and Gold macaw for sale, hyacinth macaw for sale, parrots for sale near me, talking parrots for sale, Indian ringneck parrots for sale and fully tame Parrots for sale. CITES Permit authorized we ship and provide home delivery worldwide. All Parrots purchased from us come with a 14 months health guarantee. We also offer other free after sale services.