fredag, februar 02, 2007

Lyst på en utfordring?


ÅRSBOKEN
Et år med tradisjoner

Jeg synes tradisjoner er spennende. Hvorfor gjør vi det vi gjør på de ulike dagene. Jeg har gjennom 2006 lest en bok om året og alle dets merkedager, og gjennom denne lesningen så har jeg fått lyst til å lage en album som tar for seg mine tradisjoner gjennom et år.
Alle feirer høytider og merkedager forskjellig, og jeg vil gjennom hele 2007 dokumentere hvordan mine tradisjoner er. Hvordan pleier jeg og min familie å feire St. Hans, hva gjør vi på valentine, er halloween en dag vi feirer eller går den forbi i stillhet?? Hva er historien bak de ulike dagene? Hvorfor heter en dag i fasten blåmandag?? Og hvorfor skal en legge så og så mange sorter blomster under puten på sankthans natt?

Jeg vil i forkant av hver merkedag poste historien bak dagen og skrive om tradisjoner knyttet til de ulike dagene. Jeg vil også poste mine sider i årsboken samtidig som infoen.
Noen som har lyst til å følge meg gjennom året og lage en bok om deres tradisjoner?
Her er datoene jeg har satt opp de neste månedene. Hvis jeg har glemt noen så er det bare å tipse meg om dem :)
kommer flere datoer etterhvert

11 februar: morsdag
14 februar: Valentinesdag
18 februar: Faste
(fastelavenssøndag, blåmandag, fetetirsdag, askeonsdag)
februar: Karneval
8 mars: kvinnedagen
21 mars: vårjevndøgn

Neste uke vil jeg poste min føsrste utfordring for meg selv og alle som vil være med;
den skal handle om:
MORSDAG

Ønsker dere en fin og kreativ helg :)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Denne likte jeg.. Og holder egentlig på med noe som ligner veldig. Har nok ikke kapasitet til å poste noe, men holder på i det stille likevel.. Si gjerne litt mer om hvilket format du bruker på boken og sånn..
Gler meg til å følge med!!
Anekristin

Ania sa...

For en kjempegod ide! Lysten er der, men orken? Jeg har så dårlige erfaringer med slike langvarige ting dessverre...men jeg skal følge med og heie på dere! :D Og kanskje lage en LO eller to om temaene selv :)

Ullis sa...

Vilken rolig idé! Jag blir säkert med på en del av dem i alla fall men det verkar som om datumen skiljer sig, vi firar mors dag i Maj!

Hoppas ni har en underbar kreativ helg i Bergen! ;-D

olav sa...

Yepsi!!

Høres uomtvistelig høyverdig og meget spennende ut. Gleder meg til info om de forskjellige dagene. jeg for min del savner at man tar tak i olsokfeiringen, her har vi litt slappe tradisjoner, eller hva? Kanskje vi skal lage i stand noen?

Visste du forresten at karneval betyr farvel til kjøttet, sånn er det.

nmakbv

Rita sa...

Digger utfordringer, og denne bør jeg jo absolutt henge meg på. Jeg skal jammen meg prøve så godt jeg kan å følge med på denne. Ønsker meg en "våre tradisjoner" bok. Takk for inspirasjon :)

Heidi sa...

For en ide!!!!!! Lysten er her....men tradisjonene er få... :O(
det blir i allefall spennende å følge deg og denne boken!!!

Heidi

Vibeke Spigseth sa...

Trooooor jeg skal klare denne altså! Spennende! Jeg har lyst og kommer sikkert til å begynne.... A deck of you gikk fløyten etter uke 2.....og Gudruns utfordringer mangeler et par sider.....Men jeg skal Prøve....! LOVER!

Takk for sist forresten,- det var koselig å hilse på deg! Håper vi får pratet mer sammen neste gang vi møtes! :-)

Unknown sa...

Hørtes veldig flott ut med en bok om tradisjoner, men jeg tror ikke jeg skal kaste meg ut denne utfordringen, selv om jeg egentlig har lyst. Jeg vet nemlig allerede nå at jeg ikke kommer til å fullføre.... Har så mye annet på gang.... men det blir spennede å se hva du og de som slenger seg med får ut av det....

ha en fortsatt fin scrappedag!